Brug af hotelanmeldelser

Forventninger til et hotel kan gøre, at det gode hotel opleves som dårligt, eller modsat, at det dårlige hotel opleves som godt. Faktisk er asiater, især kinesere, ganske utilfredse med servicen på danske hoteller, mens en del danskere typisk oplever asiatiske hoteller som uprofessionelle og mangelfulde.

Begge parter kan have ret i sin kritik, hvis de ikke har fået afstemt deres forventninger og har sikret sig at træffe det rette valg ved for eksempel at have læst hotelanmeldelser.

Hotelanmeldelser
Klassisk opdeling af hoteller

Hoteller kan i øvrigt opdeles i forskellige klassiske typer, om end disse begreber ofte benyttes lidt i flæng, især i Asien:

  • Hotel er fællesbetegnelsen, men kan også være et hotel fx i en by eller andre steder.
  • Resort er et hotel, der typisk ligger ved havet eller i naturen.
  • Inn er et hotel uden restaurant og er typisk i en by.
  • Motel er et landevejshotel med fokus på en overnatning og måske et måltid.
  • Landevejskro (eller blot kro) er fra den gang, hvor vi red på heste eller kørte i hestevogne, og hvor man så kunne overnatte og spise et godt måltid under sin rejse gennem landet. Senere kom jernbanehotellet, og atter senere lufthavnshotellet.
  • Bed & Breakfast har, som navnet siger, fokus på en simpel overnatning og morgenmad.
  • Guesthouse er et lille og simpelt hotel i budgetklassen.
  • Sleep-in-a-box eller lignende er en boks i en lufthavn med en seng inden i, hvor man kan sove eller hvile sig mod timebetaling, når man er i transit eller lignende
  • Ejerlejligheder eller huse i et turistområde kan også fungere som et slags resort, hvor der i større eller mindre omfang kan være samme serviceydelser som på et hotel.

Dertil kommer, at et hotel kan få op til fem stjerner, men visse hoteller i verden er så ekstreme, at de kaldes syv-stjernede. Ofte er det landets egen brancheforening for hoteller, der holder styr på stjernerne, men lige så ofte er det noget, som hotellerne selv finder på. Du kan læse om det danske system for stjerneklassificering på Horestas hjemmeside➚.

Forældede beskrivelser af hoteller

Visse hoteller kan selv bære en del af skylden, når kunderne bliver utilfredse, fordi mange hoteller har fået lavet sine billeder og sin hjemmeside i tidernes morgen, mens alt var nyt, men når man møder op, så er alt måske blevet gammelt og slidt.

Der kan også blive lovet 24 timers roomservice, men det viser sig måske, at der ikke kan leveres mad sent på aftenen. Det kan også ske, at der slet ikke er roomservice længere. Der var måske engang 24 timers roomservice, og der var måske en gang tilbud om mad på værelset, men tiden er gået, og hjemmesiden er ikke blevet opdateret, ligesom booking-portalerne heller ikke er blevet orienteret. I visse lande går man mindre op i at få opdateret billeder og oplysninger, end man gør i andre lande.

Det kan også forekomme, at der er upræcise oplysninger. Hvad betyder 5 minutter til stranden? Er det på gå-ben eller i bil, og tager det i virkeligheden 9 minutter at gå, eller tager det i virkeligheden 9 minutter i bil; og så skal man lige bruge tid på finde en taxi først – de 5 minutter er nu blevet til 25 minutter. Og hvad betyder midt i byen, især hvis det er en stor by?

Hvad er morgenmad forresten? En det europæisk, amerikansk, skandinavisk eller lokalt? TV på værelset, jo, men hvilken kanaler; og dette spørgsmål kan også stilles, selvom der er satellit-tv. I øvrigt kan man sagtens kalde en mini-bar for mini-bar, hvis der blot står to øl og to sodavand i køleskabet. Sådan kan vi blive ved, men alt dette har de fleste rejsende sikkert oplevet.

Svagheder i anmeldelser af hoteller

Hvis man ikke kender nogen, som har været der, så må man altså kigge på websider med hotelanmeldelser, men her skal man lige holde tungen lige i munden. For det første er der en tendens til at brokkehoveder er mere aktive end glade kunder, mens de tilfredse kunder i mindre grad finder trang til at ytre sig.

Der er heller ingen hemmelighed, at visse hoteller selv kan finde på at skrive rosende anmeldelser om sig selv; eller modsat at konkurrenten ved siden af kan finde på at skrive negative anmeldelser.

Konstruktiv brug af hotelanmeldelser

Det betyder, som nævnt, når man læser hotel anmeldelser➚, at man skal læse dem med sin fornuft, men gør man det, så får man et brugbart værktøj.

Hvis hotellet siger, at der er 5 minutter til stranden eller et eller andet postulat, og der er adskillige kritiske anmeldelser, som anfægter dette, så må man kunne antage, at der ikke er 5 minutter til stranden. Hvis der derimod er en, som kritiserer det ene, en anden, som kritiserer noget andet, og en tredje, der kritiserer noget helt tredje, så må man kunne antage, at det enten er engangsforseelser, eller at der er tale om brokkehoveder – dog kan brokkehoveder godt finde på at gentage hinanden i deres iver for at kritisere.

Det gælder derved om at finde den røde tråd i anmeldelserne; og hvis der er flere klager over, at man ikke kan bestille mad til værelset kl. 01.00, og du alligevel ikke behøver denne service, så er klagen jo irrelevant for dig. Og hvis der klages over, at det tager 10 minutter at komme til stranden, selvom hotellet siger 5 minutter, så er det også irrelevant, hvis du er ligeglad, og især hvis du måske kan få dette hotel billigere end andre hoteller.

Afslutningsvist om børn

Hvis du rejser med børn kan det især være praktisk at læse hotelanmeldelser, eftersom børn kan stille større krav, hvis du ønsker en så let og behagelig ferie som muligt. Voksne klarer det nok, hvis der pludseligt er lidt længere til stranden; men hvis man har planlagt, at børnene nemt og hurtigt skulle kunne løbe frem og tilbage mellem stranden, hvor mor og far er, og hotelværelset for at tisse eller hente et stykke legetøj, så er det rigtigt uheldigt, hvad man ikke har brugt tid på hotelanmeldelser.

Held og lykke med din næste ferie eller forretningsrejse.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *