Jysk-strategi fejler i Kina, men det ville de også gøre i Thailand

Berlingske Business skriver, at “Jysk-strategi fejler i Kina”, og hertil kan jeg kun hævde, at de det ville de også gøre i Thailand. Det kan faktisk undre mig, at så stor en virksomhed har overset nogle væsentlige detaljer i Asien.

De skriver: “Det er den købedygtige kinesiske middelklasse, der svigter. Det skyldes, at de ikke vil købe lavprisprodukter i udenlandske selskaber. Der skal derimod være prestige i udenlandske produkter.” Dette er ganske klogt sagt, men er almen viden for de fleste, der bor i Asien; og det kommer næppe bag på mig, at tankegangen er den samme i Rusland.

Den fattige risbonde eller fabriksarbejder har alligevel ikke råd til at købe ind hos Jysk Sengetøjslager, men den som er kommet til lidt penge har brug for at markere sig med mærkevarer.

Derfor ser man heller ikke så mange “fornuftige” biler i Thailand. Hvis det ikke ligefrem bliver til en luksusbil, så skal det i al fald være en kæmpe firehjulstrækker, der er så klodset som muligt, så alle kan se den.

Man kan altid undskylde sig med, at det er pga. oversvømmelser, men i min tidligere lille Toyota Vios har jeg kun oplevet et reelt problem en gang på en tankstastion, hvor der var så meget vand, at kileremmen begyndte at hyle, fordi den blev afkølet af vandet. Jeg turde derfor ikke holde stille, men skyndte mig at køre videre næsten uden brændstof  (det var et valg mellem pest eller kolera).

Harboes Bryggeri ville sikkert opleve det samme, hvis de kom til fx Thailand, at de ikke ville kunne sælge, hvis de altså ikke lige blev ekstremt billige, men så ville det nok blive vanskeligt at lave en fornuftig forretning.

Det samme ses i rejsebranchen, at en Thai hellere vil bo fem mennesker på et dyrt hotelværelse på en fed destination i to dage end i fem dage på to-tre værelser på et billigt hotel på en mindre berømt destination. Selvom danskere også holder af at tage billeder af flotte og spændende ting eller af sjove oplevelser, så synes det, som thaiere nærmest fokusere på billederne.

Det er irrelevant om ferien var fed, og om der var råd til en masse. Det vigtige er derimod at kunne vise nogle fede billeder til vennerne bagefter, måske på Facebook, hvor man sidder på det fede værelse. Tag bare Zoo i Bangkok, Dusit Zoo, hvor der næsten ingen dyr er, men der er derimod en masse sjove figurer, hvor man kan tage billeder, mens man viser V-tegn med hænderne og skærer ansigt.

Og til en bryllupsfest (om aftenen, der ikke er traditionelt) tager man superfede bryllupsbilleder før bryluppet, så det allerede kan komme med i invitationen. De fleste af disse aftenbryllupsfester i Thailad er yderst kedelige og uinteressante, fordi det hele er sat op for at vise noget, og for bagefter at vise det, som man viste.Teknisk set er gæsterne blot statister i et show, der er iscenesat af brudeparret. Gæsterne får så et par glas whiskey og lidt ris som tak for hjælpen.

Prestige, prestige og atter prestige – det er nøgleordene i “nyrige” lande, hvor der er dukket et middelklasse op, der nu har råd til de samme dippedutter, som man ser i amerikanske film. Det skal være flot og stort, og så skal der helst være en navn, som alle kender. En smartphone skal heller ikke gemmes væk i en taske, men vises frem hele tiden.

Hvad skal Jysk så gøre? Det aner jeg ikke, men de kunne jo starte med hertugkronen og kalde sig kongelig hofleverandør i eventyrriget Danevang (havfruen havde også succes på Verdensudstillingen). De har så ikke iPhone-priser, men kan sælge sig for HTC-priser, og det går jo også an i Asien.

Læs artiklen på: Jysk Strategi fejler i Kina

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (2 votes cast)
Jysk-strategi fejler i Kina, men det ville de også gøre i Thailand, 9.0 out of 10 based on 2 ratings

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *